Suomen Judoliiton vyökoekomission ja Dan-kollegion työryhmä on työstänyt syksystä 2021 graduointiuudistusta, jossa pohjana ovat olleet kansainväliset graduointisäännöt ja vahva kokemus vuosien graduointikoulutuksisista sekä ns. ”kentän palaute”.  Arvovaltainen joukko judokoita osallistui Jyväksylässä järjestetylle graduoijan jatkokurssille 14.5.2022. Lue Peter Mickelssonin kirjoittama artikkeli aiheesta Judolehdestä täältä. 

 

Työryhmän kokoonpano on ollut Mika Haapalainen, Peter Mickelsson ja Jaakko Saari, joiden tukena taustalla ja graduointikoulutuksessa on ollut useampi eri henkilö. Jorma Paasi on esimerkiksi suomentanut ansiokkaasti voimassa olevat kilpailusäännöt sekä Nageno-katan Kodokanin ohjeet.

 

Poimintoja artikkelista

Mika Haapalainen kirjasi pedagogina kurssirungon, johon sisältyi ennakkotehtävinä graduointisääntöjen kertausta ja voimassa olevat kilpailusäännöt sekä Nageno-katan Kodokanin ohjeet. Hän myös alusti pedagoginan graduointisäännöistä ja kannusti hakeutumaan vyökokeisiin ajoissa.

Jaakko Saari puolestaan nosti esille kilpailusääntöjen merkityksen ja vaikutuksen judoon. Hän muisutti, että säännöt koskevat vain kilpailuja. Kaikki Gokyon tekniikat tulee osata kokeissa, vaikkei niitä kilpailuissa sallittaisikaan. Koulutuksessa käsiteltiin vielä vaaralliset otteet ja vaaralliset liikkeet, jotka eivät kuulu judoon erittäin suuren loukkaantumisriskin vuoksi. Kari Neuvonen täydensi esitystä omalla tuomarikokemuksellaan tuoden esille judotuomarien uusimpien käsimerkkien merkitykset judo-otteluissa. Peter Mickelsson ja Ari Peltonen esittivät Nageno-katan periaatteita etenkin torin ja uken välisestä etäisyydestä, horjutuksesta ja eritoten etäisyyden merkityksestä. Harai-Goshia harjoiteltiin eri liikesuuntiin, jota vyökoekomission puheenjohtaja Juho Nikkola demonstroi eteenpäin ja taaksepäin liikkestä. Käsiheitoista otettiin esille Morote-seoi-nage, jota opetti Euroopan mestari Jorma Korhonen ukenaan veteraanien maailmanmestari Ismo Mikkonen. Täysipanoisen päivän päätteeksi perehdyttiin vielä toimiviin mattotekniikoihin ja kurssilaiset jaettiin ryhmiin, joissa kullekin ryhmälle annettiin tehtävä, joita suorituksia sitten yhdessä arvioitiin.

Tehokkaan koulutuspäivän anti oli monipuolista ja palaute positiivista. Olennaisena johtoajatuksena oli, että tekemällä oppii, joten koko koulutus tapahtui tatatamilla.

 

Kuvat: Peter Mickelsson ja Mika Haapalainen