Kiinnostaako sinua koulujudon järjestäminen jossain muodossa?
Yleisiä koulujudotoiminnan tavoitteita ovat judon tunnettavuuden lisääminen, lasten liikuttaminen ja uusien jäsenten saaminen judoseuraan.
Yksittäisten judotuntien järjestäminen silloin tällöin koululaisille joko koululla tai judosalilla on kevyin ja helpoin tapa toteuttaa koulujudoa. Säännöllisten judotuntien järjestäminen koululaisille vaatii suunnitelmallisuutta, yhteistyötä ja sitoutumista. Tämän totettamiseen on toimivia malleja ja rahoitusmuotoja olemassa.
Harrastamisen Suomen malli
Harrastamisen Suomen mallin tavoitteena on tukea lasten ja nuorten hyvinvointia mahdollistamalla jokaiselle lapselle ja nuorelle ympäri Suomea mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä. Lukuvuonna 2023-2024 toimintaa järjestetään 262 kunnan alueella perusopetuksen oppilaille.
Aluehallintovirastot myönsivät toukokuussa 2024 valtionavustusta Harrastamisen Suomen mallin toteuttamiseen yhteensä 14 miljoonaa euroa 247 kunnalle. Myönnetyillä avustuksilla järjestetään toimintaa lukuvuonna 2024–2025, ja niiden avulla voidaan järjestää noin 11 000 harrastusryhmää yli 2000 koulussa. Avustusta saaneeseen toimintaan osallistuu lähes 150 000 lasta tai nuorta.
Lue lisää Harrastamisen Suomen mallista täältä.
Kerhotoiminta (perusopetuslaki 47§)
Koulujen kerhotoiminta on oppituntien ulkopuolista, oppilaille maksutonta ja vapaaehtoista harrastustoimintaa osana koulupäivää. Kerhotoiminnan tarkoituksena on tarjota jokaiselle lapselle ja nuorelle mahdollisuus osallistua ainakin yhteen säännölliseen harrastukseen koko perusopetuksen ajan. Koulujen kerhotoiminta rahoitetaan Opetushallituksen myöntämällä valtionavustuksella.
Koulujen kerhotoimintaa toteutetaan pääsääntöisesti syys-toukokuun välisenä aikana. Koulujen kerhotoiminta toteutetaan useimmiten heti koulupäivän jälkeen, mutta kerhotunteja voi olla myös ennen koulupäivän alkua tai keskellä koulupäivää.
Kerhoja toteutetaan monen muotoisina. Osa kerhoista on ns. projektikerhoja, jotka kestävät joitakin viikkoja. Osa kerhoista kestää koko lukuvuoden. Kerhoja voidaan myös jakaa lyhyemmiksi kerhojaksoiksi niin, että mahdollisimman moni halukas kerholainen pääsee osallistumaan.
Lue lisää oman kuntasi nettisivuilta.
Lasten Liike
Lasten Liike on Suomen Olympiakomitean ja liikunta- ja urheilujärjestöjen yhteistyössä toteuttama hanke, jonka tavoitteena on edistää lasten liikuntaa ja hyvinvointia. Se pyrkii tarjoamaan liikuntamahdollisuuksia erityisesti niille lapsille, joilla niitä ei muuten olisi, esimerkiksi iltapäivisin koulupäivän jälkeen. Lasten Liike tarjoaa monipuolista ja hauskaa liikuntaa kaikille lapsille matalalla kynnyksellä, riippumatta heidän taustastaan tai perheensä taloudellisesta tilanteesta.
Koulujen ja paikallisten urheiluseurojen järjestämät Lasten Liike -liikuntakerhot, jotka tarjoavat säännöllistä liikuntaa koulupäivän jälkeen. Toimintaa rahoitetaan pääasiassa sponsoreiden ja lahjoitusten avulla. Yritykset ja yksityishenkilöt voivat tukea Lasten Liikkeen toimintaa. Toiminnan toteuttajat sitoutuvat Lasten Liikkeen laatulupaukseen, ohjaajat osallistuvat Lasten Liike -koulutukseen ja Lasten Liikkeen tunnus näkyy perheille.
Lue lisää täältä.
Judolähettiläs-toiminta
Suurin haaste koulujudo-toiminnan toteuttamiseen seuroissa on ohjaajaresurssi: aikuisia on harvemmin saatavissa päiväsaikaan lajiesittelyihin ja koulujudotuntien järjesteämiseen. Tähän haasteeseen yksi ratkaisu voisi olla judoseurassa harrastavat lapset ja nuoret.
Lapsi ja nuori voi toimia Judolähettiläänä, joka järjestää lajiesittelyitä kouluilla koulupäivien aikana. Seura voi kouluttaa joko omat Judolähettiläänsä tai tilata Judolähettiläs -koulutuksen Judoliitolta. Lisätietoa löytyy Judolähettiläät-osiosta.
Miten aloittaa koulujudotoiminta?
Judoseuroille on luotu ohjeistus koulujudotoiminnan aloittamiseen, kehittämiseen ja toteuttamiseen. Se löytyy Materiaalit-osiosta.
- Esivalmistelut: Tutustu Koulujudo-toimintaan. Selvitä, mitä koulujudo on ja millaisia hyötyjä se tarjoaa. Koulujudo yhdistää liikunnan, itsepuolustustaidot ja judon arvot, kuten kunnioituksen ja itsehillinnän.
- Yhteistyön aloittaminen: Järjestä tapaaminen koulun rehtorin ja liikunnanopettajien kanssa. Esittele koulujudo ja sen hyödyt oppilaille. Missä muodossa (ja millä rahoituksella) voisitte toimintaa järjestää? Voitte laatia yhteistyösopimuksen koulun ja judoseuran välille. Tämä sisältää vastuut, tavoitteet ja aikataulut.
- Ohjaajat: Varmista, että toimintaa toteuttavat pätevät ja koulutetut judo-ohjaajat. Heidän olisi hyvä olla kokeneita lasten ja nuorten opettamisessa.
- Välineet ja tilat: Selvitä millaiset tilat ja välineet koululla on. Pehmeä alusta vaaditaan harjoitteluun, mutta jumppa/voimistelupatjat riittävät hyvin. Löytyykö teiltä judotakkeja lainaksi oppilaille tai ylimääräisiä tatameita?
- Viestintä ja markkinointi: Käytä koulun viestintäkanavia, kuten uutiskirjeitä ja ilmoitustauluja, tiedottaaksesi toiminnasta. Tee esitteitä ja julisteita, jotka kertovat koulujudosta ja sen hyödyistä.
- Toiminnan käynnistäminen: Sovita harjoitukset koulun aikatauluihin. Tämä voi olla osa liikuntatunteja tai erillisenä kerhotoimintana koulupäivän jälkeen. Suunnittele tunnit etukäteen. Aloita perusasioista, kuten kaatumistekniikoista (ukemi), perusheitoista ja mattotekniikoista. Sisällytä harjoituksiin pelejä ja leikkejä.
- Seuranta ja Kehitys: Kerää palautetta oppilailta, vanhemmilta ja koulun henkilökunnalta. Tämä auttaa kehittämään toimintaa ja tekemään tarvittavia muutoksia.