Suomen Judoliitto ry

Tiedote 14.12.2023

Suomen Judoliiton kannanotto koskien maajoukkuejudokaan kohdistuvaan rikosepäilyyn

Suomen Judoliiton tietoon on tullut maajoukkuejudokaa koskeva rikosepäily, jossa häntä epäillään vapaa-ajalla tapahtuneesta pahoinpitelystä. Epäilty urheilija kiistää syyllisyytensä. Asia on viranomaistutkinnassa, eivätkä tapahtumat liity Judoliiton toimintaan.

Suomen Judoliiton puheenjohtaja Esa Niemen mukaan judon arvojen ja periaatteiden mukaan minkäänlainen väkivaltainen käytös ei ole hyväksyttävää.

– Mikäli epäilyjä väkivaltaisesta käyttäytymisestä ilmenee, pidämme tärkeänä, että asia tutkitaan asianmukaisesti viranomaisprosessissa ja tarvittaessa myös urheilun sisäisessä kurinpitoprosessissa. Vaikka Judoliitto ei ole tapauksen osapuoli emmekä ole tutkinnan kohteena, olemme valmiit auttamaan asian selvittämistä kaikilla niillä keinoilla, mitkä liitolla on käytettävissä. On kuitenkin tärkeää myös muistaa, että suomalaisiin perusoikeuksiin kuuluu syyttömyysolettama niin kauan, kunnes asia on lainmukaisesti loppuun käsitelty, Niemi sanoo.

Epäilty urheilija on kiistänyt syyllisyytensä, ja hänen asianajajalta on saatu asiasta lisätietoja. Näiden valossa katsomme, ettei urheilijalla ole estettä jatkaa toistaiseksi urheilu-uraansa.

Judoliitto odottaa tutkinnan valmistumista ja asiaan liittyviä lisätietoja, ja päättää mahdollisista jatkotoimenpiteistä niiden perusteella.

Lisätiedot: Suomen Judoliitto, puheenjohtaja Esa Niemi, P. 0400 452400